Nu börjar allt snurra och jag är rädd.

Idag har jag fått tillbaka rädslan för att något är fel på mig, den känslan kommer och går. 
Jag vet ju att jag har PCOS men jag är rädd att det är fel på min äggkvalité, jag har vart rädd för det länge men ibland glömmer jag bort och inte tänker så mycket på det men idag har jag tänkt massor på det. 
 
Anledningen till att jag är rädd för att det ska vara så är pga våra två IVF som inte gett topp resultat. 
Vi har ju som sagt gjort två IVF.
- Första IVF fick vi ut fem ägg 1 berfruktat och det var ej i toppkvalité det slutade i MA. 
- Andra IVF höjde vi dosen men fick bara ut fyra ägg och ett blev berfrutat och det va lite bättre i kvalité än det första men ingen topp kvalité och det tog sig inte alls. 
 
Varför producerar min kropp så dåligt med ägg? 
Varför är dom få äggen jag lyckas producera ej i toppkvalité?
 
Det är väl dom två frågorna jag funderar mest på!
 
Jag hoppas att jag kommer få bra svar på dom här frågorna så jag slipper fundera mer. 
Men jag är rädd att om dom säger att det ser bra ut, vet tyvärr inte om jag kan lita på det svaret. 
 
Ni läsare vet ni hur man får reda på hur man har dåliga ägg? Kan man ta någor prov eller ser man det via vul? 
Om ni vet så vore jag jätte tacksam om ni berättar för då kan jag med dom kolla det, bara jag vet vad man gör!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mary

Vår barnlöshet berodde/beror antagligen på min dåliga äggkvalitet, eller snarare att jag har väldigt få bra ägg kvar. Min sambos prover har alltid visat sig vara i toppform, medan det bara var ETT ägg av sammanlagt nästan 12 som tog sig så bra att det blev Bubblan. Det betyder att vi har typ en chans om året att bli gravida på egen hand, och då ska allt klaffa liksom.

VARFÖR jag har dåliga ägg finns det dock inget svar på, ålder är en faktor, vi började ju inte försöka bli med barn förrän jag var 32-33. Men det kan ju hända att jag alltid haft dåliga ägg, det kan man ju inte veta i efterhand. Jag tror det är svårt för läkarna att veta orsaken till dålig äggkvalitet, men har man dåliga ägg är det ju också av värde att få fram MÅNGA ägg när man genomför IVF, då ökar chansen att nåt av äggen är av bra kvalitet. Vid vår andra IVF blev 7 ägg befruktade, men det var bara ett som var av toppkvalitet och inget av de andra sex klarade sig till frysen.

2013-08-15 @ 10:33:19
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com
Postat av: Mary

Jag tror jag svarar här istället, då ämnet är kopplat till detta inlägg.

Dina frågor:
Hur fick du reda på att din äggkvalité kanske inte var den bästa?
Jag är 25 år och vi har ju hållit på i lite över 2,5 år så jag är ju rätt ung eller vad man ska säga så jag har ju egentligen åldern på min sida. Men jag tror ändå något är fel jag vet inte varför men kroppen producerar ju så dåligt!

Gjorde ni låna eller korta protokollet? För känns som att långa protokollet borde vara bättre i min situation?

Mitt svar:
Det var inte något vi "fick reda på" på så sätt, utan något som märktes av antalet ägg som vi fick ut genom äggplocken och hur få som befruktades.

Vi gjorde långa protokollet först, då fick vi bara fem ägg och två befruktades men de hade båda låg kvalitet och fastän båda sattes in blev jag inte gravid. Andra gången gjorde vi korta protokollet och då fick vi fler ägg och fler som befruktades. Ett var av toppkvalitet och sattes in. Det blev Bubblan.

2013-08-15 @ 10:49:58
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com
Postat av: Mary

Din fråga:
aha okej! Men sa läkarna till dig att det kan vara så att din äggkvalité är sämre eller är det något du själv har listat ut? Föråt för alla mina dumma frågor men jag vet ej så mycket och vill veta mer om ämnet =)

Jag har ju ifråga satt en gång men då fick jag bara höra att det inte kunde vara så pga min unga ålder. Men han sa så till allt när vi frågade något. Enligt han hade jag inte pcos heller.

Så nu frågar jag ju om allt med ny läkare så ska fråga när vi ska dit förhoppningsvis nästa vecka och se vad jag får för svar.

Mitt svar:
Att äggkvaliteten var dålig var ett faktum när så få ägg blir befruktade och när det inte finns något annat fysiskt fel. Vi fick veta att äggkvaliteten var dålig, men läkarna kunde inte direkt säga varför.

2013-08-15 @ 11:07:56
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com
Postat av: Natali BLOGGAR om livet med 4 barn ♥♥♥

Nu är jag ingen expert. Men gjorde en fertilitetsscreening förra våren då jag ville vänta med bebis men visste att jag blir ju äldre hela tiden. Jag har tydligen väldigt få ägg för min ålder men de jag har är av toppkvalitet även om jag har få ägg. Det går inte att säga varför där heller.

2013-08-17 @ 22:48:36
URL: http://www.finest.se/natali

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0