Provocerande

Jag och min sambo har klarat oss väldigt bra igenom det här långa och jobbiga resan. Men sista tiden har vart tuff. Vi brukar aldrig bråka eller tjaffsa men den sista tiden har det vart endel tjaffs. Och det tar på oss båda men vi försöker prata om det och reda ut det så fort som möjligt.
 
Jag försvarar mig själv hela tiden för jag är fruktansvärt rädd för att ångesten ska komma tillbaka och att jag ska bli deprimerad igen och det är det sista jag vill. Jag mår äntligen helt okej och jag har fler bra dagar på en vecka än dåliga och jag längtar tills mensen kommer och vi kan börja IVF 3! Det är det vi kämpat för i ett år nu att kunna börja igen. När jag äntligen mår bättre blir sambon nere istället och då blir det frutansvärt jobbigt och jag försöker finnas där för han samtidigt som jag försöker skydda mig själv. Det kan ibland bli väldigt fel + att vi har lite rörigt runt oss i våra familjer. 
 
Alla människor är olika och vissa gnäller och klagar hela tiden för små saker som egentligen inte är något att klaga eller gnälla över. Sådant gör mig helt jävla tokigt. Jag har ett jävligt stort problem jag har PCO/PCOS (osäker på vilket av dom) jag har svårt att bli gravid, jag har fått 1 missfall och 1 ma, gjort 2 IVF och ska göra nummer 3, äter hormoner som gör mig till ett jävla monster, jag måste ta flera sprutor per dag på mig själv, jag har haft en deprisson och mått fruktansvärt dåligt men jag går inte och gnäller och klagar för det.
 
Jag vill inte att någon ska tycka synd om oss för att jag och min sambo går igenom allt det här inte det jag är ute efter men vi som faktiskt har problem ska inte behöva höra alla andras "problem" som egentligen inte är något. Det är fruktansvärt provocerande. 
 
Jag försöker och se det positiva i det mesta och efter all hjälp hos kuratorn så har jag lärt mig så himla mycket om mig själv och att faktiskt tänka på mig själv i första hand och inte alla andra. 
 
Alla mina dagar är långt ifrån bra, jag har vissa dagar jag kan ligga i sängen och gråta hela dagen och tycka synd om mig själv men jag gör det hemma ensam eller ibland med sambon, jag skriver det inte på facebook eller intagram. Jag säger det inte om någon frågar hur det är heller utan svarar bra. 
 
Min/vår närmaste familj vet vad vi går igenom, jag orkar inte varje gång dom frågar hur är det? säga hur dåligt allt är utan jag säger istället bra. Men vissa gånger har jag brutit ihop eller gått till mamma för jag mår så jävla dåligt och behöver henne men att älta varje gång vi ses skulle göra att jag blir deprimerad IGEN! 
 
Många par skulle nog inte klara av att gå igenom barnlöshet missfall eller olika behandlingar men jag och min sambo är en utav dom som klarar det även om det blivit lite tjaffs på slutet så ska vi klara det här tillsammas! ♥

Kommentarer
Postat av: Libra

Jag blir också så trött på folk som gnäller på småsaker. Ibland skulle det kännas som en befrielse att berätta för alla vad man går igenom. Men det vill vi inte. Inte ens mina föräldrar vet. Jag skulle inte orka med frågan "hur går det" varje gång vi pratar.

Vi kan också tjura lite på varandra ibland. Sen kommer vi på att det inte är värt det. Vi mår båda dåligt av det här och försöker istället hjälpas åt att må bättre. Jag är så glad att min man är så stöttande i det här och försöker förstå. Även om det ibland är svårt att förklara vad t ex alla mediciner gör mot en. När allt stretar emot.

Jag tror man kan bli starka tillsammans genom allt vi går igenom som kanske inte andra par blir på samma sätt. Vi pratar om allt och förstår. Sen får vi hoppas det håller i sig när väl barnet kommer. :)
Kram

2013-09-02 @ 13:23:47
URL: http://www.minbebis.com/blogg/libra/
Postat av: Malaika

Sånt är så irriterande när folk gnäller om skit saker! Man har sån lust att bara ge dom en smäll käft och säga till dom hur bra dom har det egentligen! Jag var som du och gnällde inte alls över våran situation till andra eller tyckte synd om mig. Fast det är jävligt synd om en egentligen.. På ett vis är jag ändå tacksam också över att vi fått kämpa för Shit vad jag och min sambo helt fått ett annat förhållande! Vi har verkligen gått igenom mycket och vårat barn är så otroligt efterlängtat! Tror inte vi sett på graviditeten och barn på samma sätt som vi gör nu om vi inte kämpat så. Man tar liksom inget för givet men uppskattar allt så mycket mer.

2013-09-02 @ 13:46:07
URL: http://www.duravita.blogg.se
Postat av: Malaika

Jag åt neovletta förresten blev ett jävla monster av dom och fick as mycket finnar så jag lyckades övertala dom att inte ta neovletta vid Ivf 2 :)

2013-09-02 @ 13:53:52
URL: http://www.duravita.blogg.se
Postat av: Fertilitetsresa

Åh jag förstår vad du menar. Det vi går igenom är nog bland det tuffast man kan gå igenom. SÅ många känslor och ovanpå det massa HORMONER!! Jag tror att man som ett par måste väcla mellan att vara "stark" och "svag", dvs. när den ena mår dåligt måste den andra stöttar lite mer. Men det gör också att när den som mådde sämre börjar må bättre "tillåts" den andra att få må dåligt. Det är ju bra på sätt och vis för man stöttar varandra. Men det gör också att det är sällan man mår bra båda två samtidigt.
För min del känns det mesta grått, som en tung blöt grå trasa ligger över livet och inte gör det möjligt för mig att vara glad, att riktigt glädjas åt något. Ibland blir jag extra ledsen när det tex är jättefint väder, eller om jag har en fantastiskt vacker utsikt framför mig och jag inte klarar av att uppskatta det och vara glad för det. DÅ blir jag mer ledsen för jag vet att i "normala fall" skulle jag må gott i hjärtat ddå. Nu blir jag bara ledsen :(
Jag tröstar mig mycket med den forskningsrapport (smmanfattningen) som jag läste som sa att de par som går igenom ofrivillig barnlöshet och till slut lyckas få barn lever ett lyckligare förhållande än de som inte gått igenom barnlöshetsproblemtaiken.
Så islutändan hoppas jg att vi har våra barn och lyckliga förhållanden <3
Kramar!!

2013-09-02 @ 21:03:22
URL: http://fertilitetsresa.blogg.se
Postat av: Adema

Kramar till dig, vi ska bannemej lyckas vi också!!

2013-09-03 @ 08:55:41
URL: http://our-dream.bloggplatsen.se
Postat av: Mary

Jag har också sjukt svårt för folk som klagar. Jag tycker det är väldigt svårt att känna sympati och tycka synd om folk som klagar öppet. Det känns lite som att dom gör det jobbet så mycket bättre själva. Det ÄR svårt att tycka synd om människor som tycker synd om sig själva. Jag har en person i min närhet som är så rätt ofta och jag får anstränga mig hårt för att uttrycka sympati. När den personen sen säger "Jag är ju inte den som brukar klaga..." får jag fasiken fnatt och skulle vilja skrika "Jooo, det gör du hela tiden!" Jag tror inte man är medveten själv om vad mycket negativt som kommer ur sin egen käft.
Så med det sagt så visst, jag kan verka hård för att jag inte är så sympatisk men under hela vår kamp mot bebis så har jag inte klagat överhuvudtaget för vad hjälper det? Det blir ju inga barn för att jag klagar. Så jag tycker att du resonerar på rätt sätt, men man få ta då att folk tycker man är okänslig också.
KRAM!

2013-09-03 @ 15:41:58
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0