Förlossningsberättelse

På tisdag dag började jag få mensvärk och även slemiga flytningar men tänkte inte så mycket mer på det. Vi skulle nämligen ha kalas på kvällen men vi sa att vi säger inget för det är säkert förvärkar som kommer hålla på i ett par veckor. När kalaset är slut och vi ska lägga oss upptäcker jag blod, jag visste ju att det kunde komma blod men blev ändå orolig. Så när klockan var runt 00.00 ringer jag till förlossning hon sa att det är helt normalt och att jag skulle lägga mig och sova och blir mensvärken eller blödningen värre skulle jag ringa igen. 

När jag vaknar på onsdags morgon har jag fortfarande mensvärk plus att det rinner väldigt från underlivet men ändå inte hela tiden men ibland. Så jag börja oroa mig för att jag läckte fostervatten men tänkte jag avvaktar lite. Så går upp och äter frukost men sen orkar jag inte mycket mer utan får gå och lägga mig och sova igen. Känner fortfarande att det rinner ibland så tillslut ringer jag in då va klockan runt 14. Hon på förlossningen ville jag skulle komma in men det var ingen stress, mensvärken var hanterbar så det va för de ville kolla om jag läckte fostervatten. 

Så ringer hem sambon från jobbet och säger att vi ska på kontroll. När jag ringt han skulle jag ta en snabb dusch och klä på mig men fick så grymt ont så fick lägga mig igen. När sambon kom hem sa jag att jag har jätte ont, så han får skynda sig att duscha och klä på sig och sen hjälpa mig att få på mig kläder för att duscha var inte aktuellt. 

Under bilresan blir smärtan värre och och tätare och när sambon klockar värkarna är det ca 5 min emellan. Jag säger under bilresan att jag hoppas innerligt jag är lite öppen när vi kommer fram annars dör jag pga smärtan och hur ont kommer det inte göra om jag inte skulle vara det. 

När vi väl kommer fram får vi ett förlossningsrum direkt för sköterskan ser att jag har kraftigt ont. Rätt snabbt får jag lustgas och de kontrollerar hur mycket öppen jag är. Jag var 4cm öppen!! Va tvungen på toa och göra nummer två strax efter kontrollen och det va det värsta toabesöket i mitt liv. Ont som fan och jag lyckas höra sköterskan säga till sambon att detta kommer gå snabbt så du är beredd och ha lite koll på henne. När sköterskan gått skriker jag till sambon att jag hörde va ni sa!!! 

Nu är allt lite luddigt men jag provar lite olika ställningar och gåstol men att sitta på en toastol va det bästa så det gjordd jag fram tills krystväkarna blev rejäla sen la jag mig ner i sängen. 

Jag vet att jag sa flera gånger att jag måste få något mot smärtan men det va ingen idé, för det skulle aldrig hinnas med. Men fick en morfinspruta så jag skulle kunna slappna av mellan värkarna. 

När jag va helt öppen och skulle krysta så får jag hålla på ett bra tag utan att det direkt händer något. Vet att jag frågar om något är fel men det va det inte men jag hade inte tillräckligt starka värkar så när jag hållt på en bra stund får jag dropp och de blir genast starkare. De börjar förberada för att bebis ska ut. Jag känner även på bebishuvud innan hon kommer ut. Kl 18.58 11juni 2014 kommer vår lilla tjej ut.  

Vi kom in på förlossningen runt 15.30 så det gick väldigt snabbt. Det är väldigt svårt och få med allt så detta är en kortfattad beskrivelse av min förlossning. Har ni några frågor är det bara att fråga. 


Kommentarer
Postat av: A

Härlig berättelse! Måste vara så stort att få föda sitt efterlängtade barn. Jag längtar så mycket efter min förlossning :-)

2014-07-14 @ 09:57:01
URL: http://hjartatbloder.bloggplatsen.se
Postat av: tanniz

Intressant att läsa om din förlossning. Låter som om den flöt på väldigt bra och skönt att det inte blev en långvarig historia.
Du får gärna berätta lite hur det gick sen. Hur länge var ni på bb och hur är livet som mamma?
kram på dig.

2014-07-14 @ 15:01:55
URL: http://tanniz.bloggo.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0