Förlossningsrädsla

Har ju glömt och berättat när vi var på besök på förlssningen och även fick prata med en barnmorska om min förlossningsrädsla. Alltså det som var väldigt dumt just den dagen var att jag var inte det minsta rädd, jag kände mig väldigt lugn och inte alls orolig. Men hon frågade lite frågor tex vad jag var rädd för och vad jag visste om förlossning. Jag visste ju knappt ngt mer än att det gör jävligt ont ;) HAHA! Så hon berättade hur en forlssning kan gå till och lite om smärtlindring. Det var super mycket jag inte hade en aning om så det kändes jätte skönt att få veta. Sen fick vi även gå in till förlossningen och kika hur det såg ut. Självklart när vi kommer in där så skriker en tjej, jag och sambon hade skojat om det innan. Men faktiskt så kändes det skönt att vi faktiskt hörde ngt än att det var helt tyst, för då känns det lite som att allt hade vart för bra för och vara sant eller vad man ska säga. Det är ju verklighet att någon skriker till och kanske ibland skriker sig igenom hela förlossningen. 
 
Barnmorskan tyckte inte jag var mer rädd än någon annan vilket jag redan trodde eftersom jag kände mig så extrem lugn just den dagen. Men kan ärligt säga att efter vi har vart på förlossningen så ser jag nästan framemot förlossningen. Sa till sambon att om ungen var färdig bakad så hade jag vart redo, jag blev så peppad på ngt vis. 
 
Så jag tyckte det var ett bra möte. Jag ska ju även till psykolog framöver och prata och jag tror det kan vara gott för det jag behöver prata om där är inget en barnmorska på förlossningen kan hjälpa mig med ändå. Utan jag behöver nog hjälp med hur jag ska tänka och få prata om själva händelserna som skrämt sig så. 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mandy- mamma och änglamamma

Åh jag förstår verkligen rädslan. Nu har jag fött 3 och är ändå lika rädd inför en fjärde, och då inte för att det gått dåligt de tidigare gångerna utan för att varje förlossning ju är en ny upplevelse..

Jag är mest rädd för själva smärtan. Inför första förlossningen så kunde jag inte ens längta till BF för jag var så rädd för förlossningen. Jag kan bara peppa genom att säga att jag inte alls tycker det är så farligt sol man föreställer sig innan man har en aning.. Visst, alla upplever smärta olika, men deg är ju en hanterbar smärta anser jag. Jag tycker man blir så uppskrämd av alla filmer eller liknande som visar skrikandes kvinnor. Jag tror på att hålla lugnet så mycket som möjligt.. Att skrika tar ju ännu mer energi. Trots att jag födde min första relativt smärtfritt och enkelt så bad jag om Eda tidigt de andra gångerna, innan värkar blivit kraftiga ö, just för att ha kontroll.. Det är kanske ett tips om du är rädd för smärtan och öppen för smärtlindring.

Lycka till. Det kommer gå kanon!:)

Svar: Tusen tack för ditt lugnande inlägg! :) <3 Ja vi ha allt jag kan få :p
onskanomattbligravid.blogg.se

2014-04-02 @ 14:35:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0