Många frågetecken kring IVF..

Sprya eller ta sprutor?
Långa eller korta metoden?
Gör det ont?
Kan man få lugnande?
Får man smärtlindring?
Hur lång tid tar det?

Får man tillräckligt många ägg?
Hur många ägg behövs?
Blir dom befruktade?
Blir jag gravid?


Som sagt det finns en hel del frågetecken.
Eftersom jag aldrig tänkt tanken på IVF så är man ju inte så på läst.

Det känns så himla långt bort med IVF men det är ju inte så långt bort bara några månader men hoppet om att bli gravid på naturlig väg är väldigt stark, det är ju vad vi hoppas på och önskar men vill det säg inte så finns det ett annat alternativ.


Kommentarer
Postat av: Millah - mamma till Amilia ❤

Hej allt bra? :)

Har flera roliga tävlingar i bloggen: http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html

Var jätte gärna med och tävla! Ha det bra ★ Kram // Millah

2012-02-05 @ 13:45:17
URL: http://millahoman.blogg.se/
Postat av: lilla jag

Finns säkert folk som ger bättre svar, men jag gör ett försök:

Jag sprayade (Synarela) för att nedreglera kroppens egna hormoner. Så att man hamnar i ett tillfälligt klimakterium. Sedan sprutade jag (Puregon) in hormoner för att stimulera äggproduktionen inför äggplocket. Avslutningsvis fick jag ta en spruta (Ovitrelle) för att äggen skulle mogna, bara någon dag innan äggplocket.

Långa metoden är när man nedreglerar kroppens eget system innan man sprutar in hormoner. Korta vet jag inte riktigt, men antar att det är att man bara fyller på med hormoner i den naturliga cykeln.

Det enda som gjorde lite ont var äggplocket. Men de var duktiga på smärtlindring (och lugnande får alla!) så jag tyckte det var helt ok. Ända tills smärtlindringen slutade verka framåt kvällen. Men man överlever det med. Bara att fokusera på att det kan leda till en bebis så är det lätt värt det!

Äggplocket tog inte lång stund alls. 15 min kanske? Sen fick man ligga kvar på sjukhuset en stund om man ville. Vi åkte redan efter 30 min eftersom jag mådde såpass bra.

Om man får tillräckligt många ägg vet man aldrig. Det beror ju på hur man reagerar på hormonsprutorna. Ibland får man höja eller sänka dosen mitt i pågående försök. Det är inte alltid bäst med så många ägg som möjligt tydligen. Det räcker ju teoretiskt sett med ett enda guldägg. Men man vill ju gärna ha några befruktade i frysen som man kan sätta in om inte första försöket lyckas.

Jag tror jag fick ut hela 24 ägg, 21 blev befruktade men förutom det jag fick tillbaka fick jag bara 6 till frysen för resten av dem delade sig inte som de skulle. Man vet ju aldrig hur det går. Man får vara glad om man får en som befruktas och delar sig som den ska!

Rent statistiskt är det 30-40% som blir gravida. Ibland läser man bloggar där de är inne på 7 eller 8 IVF-försök och man blir lite deppig. Vi lyckades på allra första försöket.

Det viktiga är väl att vara positivt inställd, men ändå inte deppa ihop totalt om det inte går bra första gången!

LYCKA TILL med ert försök!

2012-02-06 @ 12:22:29
URL: http://minblivandebebis.blogspot.com
Postat av: Lollo

Kan förstå dina tankar om IVF, men det finns flera metoder..

En metod, den vanligaste, är att man tillför spermier till ett ägg och då befruktas ägget på egen hand (förhoppningsvis).

Det andra är om man väljer ut en simmare av bästa kvalitet och sticker in i ägget. Sistnämnda försöket är ju ett ingrepp som är mer "onaturligt", då man väljer bort svaga och skadade simmare.



Är det inte lite av ett ingrepp att ta ägglossningstest oxå om man vill att allt ska gå till på naturlig väg?

Bara en tanke efter att läst lite på din blogg.



Lycka till hur ni än kommer fram till att fortsätta!

2012-02-14 @ 18:13:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0