Dop

Vi har börjat planera dop som vi kommer ha i oktober (tror vi). 
Gästlistan är klar och det är väl det enda som är klart. Har ni några tips på vad vi borde tänka på eller ha med eller vad som helst? Känns som en enda röra. 

Kollat in lite dekoration, jag älskar ju att duka och så. Även kollat runt på lite tårtor och ev lite vad jag själv ska baka. Har ni tips på ngt gott att baka skriv gärna. 

Musik/låtar har jag också kikat lite på och det är ngt jag verkligen vill ha tips på. Skulle vilja ha någon med ett fint budskap. Har hittat en tror den heter fem fingrar, fem tår eller ngt liknande men funderar ev på att ha en till iaf. 

Har ni tips så tar jag gärna emot! 😊 

Kommentarer
Postat av: Emilie

Tipsar om namngivning istället om ni inte är religösa.
Jag tycker det känns så falskt med dop när jag vet att familjen inte är religösa. Ändå står de och babblar psalmer, böner och säger ja till att deras barn ska in i en tro de inte ens tror på själva.

Svar: vi valde dop! :D
onskanomattbligravid.blogg.se

2014-08-13 @ 07:48:19
Postat av: Maria

http://www.sanghafte.se/ovriga-sanger/psalmer/psalm-791-du-vet-vael-om-att-du-aer-vaerdefull-doppsalm.aspx

Den psalmen är klockren för dop, och även som vaggvisa! Jag är inte döpt, men min make är döpt så vi eller snarare han körde det av tradition.
Att inte köra ett dop utan namngivningsceremoni känns som om man bara är ute efter presenterna!

Svar: Tack! :D
onskanomattbligravid.blogg.se

2014-08-13 @ 20:37:19
URL: http://kampfisken.bloggplatsen.se/
Postat av: tanniz

åh vad roligt med dopförberedelser. Är en del att tänka på. Klassiska låten eller psalmen som det nog är är väl tryggare kan ingen vara. Tycker jag passar till ett dop.

Sen vill jag inte debattera namngivning i ditt inlägg egentligen men kände att jag är tvungen att kommentera Marias inlägg om att man har namngivning för presenter. Så är verkligen inte fallet. Vi kommer inte att döpa vår dotter då varken jag eller mannen är med i kyrkan. Tänkte även hoppa namngivning då jag trodde vår omgivning skulle tycka att det var fånigt. Men när vi sa att det inte blir dop, då har ett flertal tyckt att vi ska ha namngivning istället. Handlar inte alls om presenter utan att välkomna henne i vår familj, sällan alla träffas och vi vill visa upp vår skatt. Presenter är verkligen inte nödvändigt.

För oavsett om man är religiös eller inte, om man vill ha dop eller namngivnning eller inte så handlar det om att bebisen ska välkomnas tycker jag.

Jag kommer nog att baka tre tårtor. En stor och två mindre. Den stora bli dekorerade med hennes tilltalsnamn och de andra med mellannamnen. Tror det blir marsipan eller sugarpaste. Funderar på en våningstårta. Har inte bestämt mig än men tårtor är kul att baka så det blir de nog :)
lycka till med planeringen. kram

2014-08-15 @ 13:55:54
URL: http://tanniz.bloggo.nu
Postat av: Mia

När vi döpte våran dotter var man tvungen att välja minst en psalm, då valde vi "du vet väl om att du är värdefull". Den är jättefin. En vän till oss sjöng två sånger: Nu har det landat en ängel - Niklas Strömstedt och Det är du - Shirley Clamp. Dom två sångerna är underbart fina och finns på Spotify, så lyssna på dom!!

Andra fina sånger är: Du är allt - Shirley Clamp, Det vackraste - Cecilia Vennersten, Av längtan till dig - Cajsa Stina Åkerström och Utan dina andetag - Carolina Wallin Pérez.

Alla dom finns också på Spotify, lyssna och hoppas du gillar någon av dom :)

Lycka till!

Svar: Tusen tack!! :D
onskanomattbligravid.blogg.se

2014-08-16 @ 00:38:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0